Sunday, January 8, 2012

anjing anjing neraka

Assalamualaikum...ari ni x byk bnda best yg aku buat. dok umah, tgok tv, layan dvd, nyakat adik, hehehe..k ari ni aku nk review satu lg isi pnting yg aku rasa ada kita buat samada sedar atau x. k ni adalh salah satu tajuk yg aku baca dlm buku yg sama dlm post aku sblom ni. koleksi kisah2 teladan. untuk pengetahuan korg buku ni aku x beli tp ade org bg. buku pon fotostat je. trima kasih kpd pemberi. byk aku amik iktibar dr buku nih.

k jom aku nk crita pasal anjing2 neraka::

Rasulullah S.A.W pernah bersabda kpd Mu'adz, "wahai Mu'adz, apabila dlm amal perbuatanmu itu ada kekurangan. (apa ya?? aku rasa ramai org kurang buat semua nih...nasihat utk diri sndri jugak)

1. jaga lisanmu supaya x terjatuh dlm ghibah trhadap saudaramu/muslim.

2. bacalah Al Quran

3. tanggunglah dosamu sndiri untukmu dan jgn engkau tanggungkn dosamu kpd org lain

4. jgn kau mensucikn diri dgn mencela org lain

5. jgn engkau tinggikn dirimu sendiri di atas mereka

6. jgn engkau masukkn amal perbuatan dunia ke dlm amal perbuatan akhirat

7. jgn engkau mnyombongkn diri pada keduduknmu supaya org takut kpd perangaimu yg x baik

8. jgn engkau mmbisikkn sesuatu sedang dekatmu ada org lain.

9. jgn engkau merasa tinggi dan mulia drp org lain

10. jgn engkau sakitkan hati org dgn ucapan ucapanmu.

nescaya di akhirat nanti kamu akan dirobek robek oleh anjing neraka. firman Allah yg bermaksud, "demi (binatang2) yg berpindah dr satu buruj kpd buruj yg lain." sabda Rasulullah S.A.W., " dia adalah anjing2 di dlm neraka yg akan merobek daging org (menyakiti hati) dgn lisannya, dan anjing2 itupon merobek dn menggigit tulangnya."

kata Mua'adz, " ya Rasulullah, siapa yg dapat bertahan dan selamat dr keadaan itu?"
jawab Rasulullah, " sesungguhnya hal itu mudah lg ringan bg org yg telah dimudahkan serta diringankn oleh Allah S.W.T."

sooo....aku rasa ramai org yg buat bnda2 ni kan...sbgi contoh tentang jaga lisan... adakah lisan kita baik dgn kawan, org tua, budak2. apa kata kita tgok budak2 kecik skrg. cuba dgr percakapan sekarng. disebabkn selalu dgr percakapn x elok dr ibubapa, org2 terdekat, ramai budak2 kecik skrg dh pndai mencarut.. hakikatnya dorg x tau pon apa yg dorg sebut..

ada lgi pasal meninggi diri. secara x sedar kdg2 kita terniat utk meninggi diri..aku pon mcm tu. kdg2 kita x prasan..nauzubillah...k meh aku bg contoh. sng contoh bila g keje. korang pakai baju baru yg design tu terbarulah. tiba2 dlm ati terdetik " aku je yg ada baju ni...aku je mampu beli..mahal nih..msti dorg dengki ngn aku..." kan ke tu dah meninggi diri??

sama2 membaca sama2 ambil iktibar. aku pon kna byk berubah.. masih jahil. semoga Allah bukakan hati kita utk trus menerima segala suruhannya...jauhkan dr sifat sombong. insyaallah amin.

No comments:

Post a Comment